SPREKERS EN ARTIESTEN A-Z  |  middagprogramma  avondprogramma

Maarten Doorman

Het virtuele landschap
Wat zien wij om ons heen wanneer we naar buiten gaan? Met de ons overal omgevende beeldschermen is het de vraag hoe onbevangen we nog naar de natuur kijken. Herkennen we niet vooral wat films, reclame en ander beeld ons voorschotelt als we ons in 'de natuur' wanen? In deze lezing betoogt Maarten Doorman dat onze beleving van het landschap en de natuur gebaseerd is op de herkenning en reproductie van clichés.

Ze worden geproduceerd door de digitale media, maar hun afkomst is romantisch. De natuur om ons heen en op vakantie is dubbelzinnig geworden door de overal aanwezige beeldschermen, door film, reclame, die teruggaat op poëzie en vooral schilderkunst: ze is 'romantisch'. Wij ervaren de schoonheid van het landschap (of de natuur) dankzij de romantici die dat beeld voor ons creëerden: Rousseau, Schelling, Novalis, Wordsworth, Caspar David Friedrich, Turner en Van Gogh. Kunnen we nog ongegeneerd van een ondergaande zon boven zee genieten waar zulke romantische clichés onophoudelijk op onze beeldschermen en smartphones worden geprojecteerd?

Schrijver en filosoof Maarten Doorman doceert kunstkritiek en cultuurfilosofie. Tot zijn recente boeken behoren o.a. 'De romantische orde' en 'Rousseau en ik. Over de erfzonde van de authenticiteit'. In zijn laatste boek 'De navel van Daphne' werpt Doorman aan de hand van voorbeelden uit de hedendaagse kunst nieuw licht op het doolhof van engagement in de kunst. Mag alles in de kunst of zijn er grenzen?